Email: shamiram5@gmail.com

انجمeEmail: shamiram5@gmail.com
ن زنان آشوری -Emai تهران - ایران

Monday, February 1, 2016






دکتر شامیرام داودپوریان



   جامعه‌ی جهانی آشوری طی سه ماه گذشته شاهد اتفاقات تأسف‌بار دیگری بوده‌است. در وهله‌ی نخست سه تن از اسیران آشوری که توسط داعش به اسارت گرفته شده بودند در تاریخ 23 سپتامبر (شهریور ماه) اعدام شدند و ویدیوی این قتل وحشیانه در اینترنت به نمایش درآمد. منظور از این نمایش‌های شرم‌آور ایجاد رعب و وحشت در جهان و واداشتن جامعه‌ی آشوری به پرداخت باجی است که داعش به ناحق برای آزادی گروگان‌ها می‌طلبد. قبل از این نیز در هنگام اشغال روستاهای کنار رود خابور، چهار نفر دیگر نیز از ساکنان ان روستاها به قتل رسیده بودند.



  در حادثه‌ای دیگر ـ در 20 نوامبر 2015 ـ تعداد هفت نفر از دو خانواده‌ی کلدانی ساکن دشت نینوا که برای فرار از گرسنگی و مرگ و شرایط دشوار اردوگاه آوارگان،  با استفاده از یک قایق  عازم یونان بودند  در دریای اژه در نزدیکی ترکیه غرق شدند. عاملان این فاجعه صاحبان قایق بوده‌‌اند که با باز کردن آب به درون قایق قصد از بین بردن مسافران را داشتند. از این دو خانواده که مرکب از 13 نفر بودند شش تن که شامل یک مرد، دو زن و چهار کودک و نوجوان بودند نجات پیدا کردند و پس از رسیدگی‌‌های لازم به سلامتی به موطن خود ـ شهر اربیل واقع در شمال عراق ـ بازگردانده شدند. روز چهارشنبه دوم سپتامبر مراسم ختم این هفت نفر در حضور تعداد کثیری از آشوری‌ها در عنکاوا واقع در اربیل عراق برگزار شد. 



غرق شدگان دریای اژه 
 هم‌چنین نیروهای تروریستی داعش در 17 نوامبر (26 آبان) 37 تن از آشوری‌های ساکن روستاهای اطراف رود خابور را که در 23 سپتامبر به اسارت گرفته بودند آزاد کردند. 27 تن از این 37 نفر ـ که همگی سال‌خورده هستند ـ زن بوده و اغلب آنها از روستاهای تل شامیرام و تل جزیره می‌باشند. این افراد پس از آزادی به سلامتی به روستای تل تامر رسیدند. در حال حاضر تعداد 168 نفراز آشوری‌ها هنوز در اسارت داعش به سر می‌برند. اما هم‌چنان 185 آشوری دیگر که پس از حمله به قریتین در 7 اگوست اسیر شدند هم‌چنان در اسارت می‌باشند.
 

    در تاریخ 24 نوامبر (پنجم آذر) ده نفر دیگر از گروگان‌های آشوری داعش آزاد شدند. این عده نیز در زمره گروگان‌هایی بودند که در 23 فوریه طی حمله‌ی نیروهای داعش به روستاهای اطراف رود خابور (در استان حسکه) به اسارت گرفته شده بودند. آزاد شدگان که شامل پنج زن و پنج مرد می باشند در شرایط جسمی خوبی به سر می برند و به سلامتی به تل تامر رسیده‌اند. در حال حاضر 155 نفر از کسانی که از روستاهای اطراف خابور به گروگان گرفته شده‌بودند و 185 نفر از آشوری‌های منطقه‌ی قریتین در دست داعش اسیر هستند.

   پس از هجوم نیروهای داعش به عراق تا کنون 200،000 آشوری دشت نینوا را ترک کرده‌اند. هم‌چنین 45 کلیسا در موصل تخریب شده یا به اشغال نیروهای داعش درآمده‌اند. تروریست‌های داعش در سوریه 500 تن را به اسارت گرفتند که پس از آزاد کردن تعدادی از آنها هنوز 400 نفر را در اسارت دارند. علاوه بر این داعش به منظور نابودی میراث فرهنگی آشور دست به اقدامات ضد فرهنگی و غیر‌اخلاقی در سوریه و عراق زده‌است. به عنوان مثال شهر نمرود و دیوارهای نینوا را تخریب و آثار هنری آشوری موزه موصل را نابود کرده‌است. در سوریه نیز اقدام به تخریب آثار باستانی و کلیساها نموده‌است.

    روز چهارشنبه دوم دسامبر نیز یک زن آشوری ساکن سان برناردینو در تیراندازی دو پاکستانی مظنون به ارتباط با داعش کشته شد. این حادثه 14 نفر قربانی به دنبال داشت. این زن  که بنیتا بت‌بدل نام داشت متولد کشور ایران  و دارای همسر و سه فرزند بود.
 بنتا بت بدل به همراه سه فرزندش




منبع : آژانس بین‌المللی خبری آشوری (www.aina.org)








پل افسانه ای زاخو
بولتن داخلی
انجمن بانوان آشوری شامیرام
شماره 26 پائیز 1394   




156/14556


Email:shamiram5@gmail.com