Email: shamiram5@gmail.com

انجمeEmail: shamiram5@gmail.com
ن زنان آشوری -Emai تهران - ایران

Tuesday, October 14, 2014


܀ مار امانوئل دلی پاتریارک بابل درگذشت. وی که با نام امانوئل کریم دلی درسال 1927 و در تل کیپه عراق متولد شد، از شخصیت های مهم جامعه آشوری به شمار می رفت و به خاطر احترام و همکاری با رهبران سایر کلیساها و ادیان دیگر شناخته شده بود. 
مار امانوئل دلی در اکتبر 2007 توسط پاپ بند یکت شانزدهم به مقام کاردینال ارتقاء یافت واز آن زمان رسیدگی به امور مذهبی بیش از 600،000 مسیحی کلدانی عراقی را علاوه بر 8 کرسی متعلق به ایران، لبنان، سوریه، مصر، ترکیه، اروپا، استرالیا و امریکا را برعهده داشت. ایشان در این مقام نه تنها به کلیسای کلدانی بلکه به تمامی مسیحیان عراق خدمت می کردند. وی  در تاریخ هشتم نیسان 2014  در شهر سان دیگو امریکا در سن هشتاد و شش سالگی  درگذشت.
܀ جورج (عدی) مورحاج که از فعالان شناخته شده جامعه آشوری بشمار می رفت در 26/1/93 بر اثر بیماری قلبی در امریکا درگذشت. وی در اول اردیبهشت 1325 در روستای دیزج تکیه ارومیه به دنیا آمد، دوران تحصیل متوسطه را در اورمیه طی کرد و پس از قبولی در رشته مهندسی برق دانشگاه صنعتی آریامهر(شریف) به تهران مهاجرت کرد. در سال 1349 به عنوان اولین دوره دانش آموختگان دانشگاه صنعتی آریامهر فارغ التحصیل گردید.  وی از مؤسسان و هم چنین مدیر عامل شرکت تأسیساتی وارن بود که تا سال 1387 بر پا بود و سپس به علت بیماری ایشان بر چیده شد
جورج مورحاج در سال 1354 با فرانسیس میرزا ازدواج کرد که حاصل این ازدواج سه پسر به نامهای رامون (دارای دکترا مهندسی مواد)، رایان (دارای دکترای مهندسی شیمی) و رامسس (دارای دکترای مهندسی عمران) می باشد. در عین حال وی از افراد فعال جامعه ما بود و سالهای  بسیار به عنوان عضو هیئت مدیره انجمن آشوری ها و عضو سازمان فرهنگی جوانان آشوری به جامعه خود خدمت کرد. 
 ܀ روز جمعه 26 اردیبهشت شماس یوبالیت آلدو توسط عالی جناب مارنرسی اسقف کلیسای شرق آشوری به عنوان کشیش دست گذاری شد. این واقعه فرخنده را به ایشان و تمامی اعضای کلیسای شرق آشوری به ویژه عالی جناب مارنرسی تبریک می گوئیم