آشوریهای مسلمان چه کسانی هستند؟
صبری آتمان
برخی از خوانندگان در حیرت خواهند افتاد که این آشوریها چه کسانی هستند؟ بعلاوه، آیا تمام آشوریها مسیحی نیستند؟ ظاهرأ نه.
اکثریت آشوریها مسیحی هستند، بعضی ضد خدا و برخی منکر وجود خدا هستند. به هر حال اکنون ما دارای آشوریهای مسلمان هم هستیم که به هویت آشوری خود افتخار میکنند.
کریپتو اسیرین یا آشوریهای مخفی لفظی است که برای توصیف این آشوریها که آشوری بومی تمام عیار هستند و یا آنهایی که اصل و نسب نیمه آشوری دارند به کار میرود. اما آنها در عین حال احساس میکنند که مجبور هستند هویت آشوری خود را از ترکها و جامعهی ترک پنهان کنند. این مردم فرزندان آشوریهای ترکیه هستند. والدین آنها کشته شده بودند، تعدادی از کودکان یتیم آنها به بردگی برده شده و برای آقاهای کُرد کار میکردند. زنان آشوری توسط شوهران مسلمان به داخل حرمها برده شده و به اجبار به دین اسلام گرویدند، مجبور به بردگی شدند و به صورت کرد یا ترک پرورش یافتند. یتیمها، دختران و زنان ، درست همانند زنان و دختران یزیدی در عراق در وقتی که اسیر نیروهای داعش شدند به زور از والدینشان گرفته شده و در بازارها به فروش رسیدند.
طی فعالیتهایم در مرکز قتل عام آشوریها (سیفو)، به تعدادی از داستانهای مربوط به این واقعه برخوردم. من با تعدادی از آشوریهای مخفی که میخواهند اقوامشان را بیابند تماس داشتهام. تعدادی از آنها میخواهند به مسیحیت بازگردند و بعضی تنها میخواهند داستانشان را تعریف کنند. به هر حال، تمام این داستانها، داستانهای غمانگیزی هستند. در پس همهی این داستانها، نمایشها و تراژدیهای بسیاری وجود دارد. تمام اینها در اثر آزار و اذیت آشوریها در امپراطوری عثمانی رخ داده است. بعضی از این فاجعهها طی قتل عام سیفو و برخی دیگر قبل از آن به وقوع پیوستهاند.
چند هفته قبل من به یک صفحهی فیس بوک برخوردم. خیلی خوشحال بودم. اولین نکتهای که به ذهنم رسید این بود که سرانجام این آشوریهای مخفی از پنهان کردن خود به تنگ آمدهاند و می خواهند بیرون بیایند و هویت خود را اعلام کنند. فورأ مشترک این صفحه شدم. عکسالعملهایی که در ارتباط با پست خودم دریافت کردم بسیار جالب بود. این یک سرفصل جدید برای اکثریت ما بود و ما به عنوان آشوری قبلأ با چنین پرسشهایی روبرو نشده بودیم. تعدادی از مردم شوکه شده بودند و تعدادی از آنها شروع به استفاده از زبان مبتذل کردند. آنها فراموش کرده بودند که ما به عنوان آشوری خیلی پیش از آن که مسیحی شویم وجود داشتهایم. بعلاوه شاید هم فراموش کرده بودند که در ترکیه و سایر کشورهای خاورمیانه در معرض آزار و اذیتهای بیشماری بودهایم. تعداد دیگری از آشوریها که به پست من جواب دادند فراموش کرده بودند که یک همدردی ساده با این مردم که اجدادشان در معرض قتلعامهای متعددی قرار گرفتند نشان دهند. تعدادی از آشوریهایی که عکسالعمل منفی نسبت به پست من داشتند حق انحصاری آشوری بودن را به خودشان اختصاص داده بودند. به نظر این افراد، اگر کسی ادعای آشوری بودن را داشته باشد یا باید مسیحی باشد یا اینکه مسیحی شود.
بعضی از آنهایی که واکنش منفی نسبت به پست من داشتند، این را هم فراموش کرده بودند که تعداد زیادی از آشوریها طی قتل عام کشته شدند و فرزندانشان به بردگی برده شده و به اجبار مسلمان شدند. دیگرانی که واکنش منفی داشتند فراموش کردند که نوادگان آن آشوریهای شوربخت در یک محیط اسلامی و با فرهنگ اسلامی رشد کردند، مجبور شدند که خود را مسلمان اعلام کنند و از قواعد معینی تبعیت کنند که توسط جامعهی کردهای ترکیه به آنها تحمیل شده بود. آنها فراموش کردند که مردم باید در ایمان یا عدم ایمان آزاد باشند. بعلاوه اگر سعی کنیم مردم را مجبور کنیم که ایمان بیاورند یا نیاورند، پس چه فرقی بین طرز فکر ما و طرز فکر آنهایی هست که مرتکب سیفو شدند؟ آشوریهای که جامعهی آشوریهای دیار بکر را تأسیس کردند به خاطر جستجو برای یافتن ریشههای قومی خود با بعضی از همسایههای مسلمان و اقوامشان دچار مشکل شدهاند. آنها به آشوری بودن خود افتخار میکنند. آنها نمیخواهند توسط اجداد خود انکار شوند. آنها واقعگرا هستند و به دنبال درک این مسئله هستند که بر سرشان چه گذشته و چه میگذرد.
آیا آنها را درک میکنیم؟ آیا ما به اندازهی کافی بالغ شدهایم که آنها را درک کنیم؟ به امید روشن شدن تعدادی از این پرسشها، با خانم اِیلَم دوُنَن رئیس انجمن آشوریهای دیاربکر (اُمید) تماس گرفته و با او گفتگو کردم. من امیدوارم این گفتگو شروع خوبی برای بحث و گفتگو دربارهی چنین امر مهمی باشد. خوانندگان باید به خاطر بسپارند که ما تنها مردمی نیستیم که با این پرسشها ـ که پرسشهای آسانی نبوده بلکه بسیار پیچیده میباشند ـ روبرو میشویم. ارمنیها، یزیدیها ،مردم بوسنی در رواندا و بسیاری از نقاط جهان که مورد آزار قرار گرفتهاند نیز با چنین پرسشهایی روبرو هستند. ما باید از تجربیات هم بیاموزیم.
اینها پرسشهای من و پاسخهای اِیلَم دُونَن هستند.
܀ میتوانید خود را به خوانندگان ما معرفی کنید؟
܀ نام من اِیلَم دوُنَن است. من رئیس انجمن آشوریهای دیاربکر هستم و در اُمید (دیاربکر) زندگی میکنم.
܀ در کجا متولد شده و دوران کودکی خود را گذراندهاید؟ پدر و مادر و اجداد شما از کجا بودند؟ از دوران کودکی خود یعنی زمانی که مردم از گذشتهی خود حرف میزدند چه چیزهایی به یاد دارید؟
܀ من در دیار بکر بدنیا آمده و بزرگ شدم. پدرم مِهمِت دوُنَن در روستای سیمسین که از روستاهای شهر لیجه در دیاربکر است بدنیا آمده بود. مادرم امینه دوُنَن در دیار بکر بدنیا آمده بود. پدربزرگ من باکی در روستای اورمان کایا بدنیا آمده بود. من کمی به یاد دارم که پدربزرگم دربارهی قتل عام صحبت میکرد. او برای ما دربارهی داستان زندگی خود و اینکه چگونه از قتل عام جان سالم به در برده بود میگفت.
܀ نخستین بار کی و از چه کسی شنیدید که آشوری هستید؟ زمانی که به هویت آشوری خود پی بردید آیا از نظر احساسی دچار مشکل شدید؟ قبل از آگاه شدن از هویت آشوریتان چه هویت قومی و مذهبی برای خود قائل بودید؟
܀ از زمان کودکی خانواده و اجداد من دربارهی هویتمان ما را آگاه کردند به همین دلیل من با هویت آشوری خود مشکلی پیدا نکردم. هویت قومی من همواره آشوری بوده و من و خانوادهام مسلمان هستیم.
܀ هویت قومی خود را با چه کسی درمیان گذاشتید؟ عکسالعمل خانواده و اقوام نزدیک چه بود؟
܀ خانوادهی من و اقوام نزدیک از هویت قومی من آگاه بودند و من با هیچ مشکلی روبرو نشدم. اما مردم دیگر در این منطقهی جغرافیایی عکسالعملهای گیجکنندهای داشتند. بعضی از آنها افکار مثبت داشتند و برخی در مقابل من تعصب نشان میدادند.
܀ آیا شما یک مسلمان معتقد هستید؟ بعلاوه آیا شما به طور کل یک مؤمن هستید؟ اگر این فرصت را داشتید که دین خود را تغییر دهید مسیحی میشدید یا بر همین دین که دارید باقی میماندید؟
܀ بله من مسلمان هستم و مسلمان خواهم ماند. من احترام زیادی برای مسیحیت قایل هستم. به هر حال معتقد هستم که اسلام آخرین دین است و من زندگی خودم را به همین روش ادامه داده و بر ایمان خود باقی خواهم ماند.
܀ چگونه با سایر افراد همانند خود تماس گرفتید و چگونه جمع شدید و با چه نوع مشکلاتی روبرو هستید؟
܀ ما با سایر خانوادهها از روستای خودمان همیشه در تماس بودهایم. در جمع شدن مشکلی نداشتیم. به هر حال هنگامی که با ساکنان مناطق دیگر ملاقات کردیم هیچ مشکلی به خاطر هویت قومی نداشتیم اما بخاطر مذهبمان چالشهایی داشتیم.
܀ میتوانید اطلاعاتی در مورد روند ثبت انجمن خود بدهید؟ چه هدفی از این انجمن داشتید؟
܀ منظور اصلی ما از تأسیس این انجمن پیدا کردن آشوریهایی مانند خودمان بود که به اسلام ایمان دارند و همیشه مخفی هستند. ما میخواهیم به آنها یک برنامهی کاری بدهیم تا بتوانند صحبت کنند و افکارشان را با ما در میان بگذارند. به علاوه ما میخواهیم هویت آشوری را تقویت کنیم.
܀ در حال حاضر تعداد اعضایتان چقدر است و در ترکیه چه تعدادی پیدا کردهاید؟
܀ ما صد نفر عضو ثبت شده داریم که از خانوادههایی شبیه ما هستند. ما از طریق رسانههای عمومی و سایر وسایل با پنج هزار آشوری همانند خودمان در ترکیه در تماس هستیم.
܀ اعضای شما از کدام مناطق هستند؟
܀ آنها از دیاربکر و تمام ترکیهی شرقی هستند.
܀ در مورد سیفو چه میدانید؟
܀ سیفو به معنای شمشیر است و وسیلهای بود برای اعدام آشوریها که در 1915 به کارمیرفت. به همین دلیل است که ما آن را سیفو مینامیم و این یکی از تاریکترین ایام در تاریخ است زیرا به عنوان آشوری دو سوم جمعیت خود را از دست دادیم.
܀ خانواده و اجداد شما چگونه مسلمان شدند؟ این افراد که اسیر شدند از کجا بودند یا اینکه آیا از بازارها خریداری شده بودند؟ چه قومیتی داشتند؟ آیا آنها ترک یا کرد بودند؟ شما از چه کسانی این مسائل را شنیده و چه شنیدهاید؟
܀ پدربزرگم به ما گفت که طی قتل عام سیفو، او و خواهرش توسط یک خانوادهی کرد گرفته شده بودند و به این طریق آنها از قتل عام نجات پیدا کردند. پدربزرگم هشت ساله و خواهرش شش ساله بود. آنها با این خانواده زندگی کردند. پدربزرگم چوپانی میکرد و خواهرش کارهای خانه را انجام میداد. آنها در حین اینکه با این خانواده زندگی میکردند مجبور به قبول اسلام شدند.
܀ در بارهی گذشتهی سایر اعضای انجمنتان چه میتوانید به ما بگویید؟ چه کسی آنها را مجبور به قبول اسلام کرده بود؟ نقش حکومت در این امر چه بود؟ آیا مقامات محلی این کار را سرخود انجام دادند؟
܀ بیشتر اعضای ما حکایتهایی شبیه داستان پدربزرگم و خواهرش دارند. تعدادی اسیر شده بودند، تعدادی هم در بازارها خریداری شده بودند. این مردم مجبور به قبول اسلام شدند زیرا در خانوادههای مسلمان زندگی میکردند. حکومت (در آن زمان) و مقامات محلی با همدیگر قتل عام آشوریها را به اجرا درآوردند.
܀ عکسالعمل خویشاوندان سایر اعضای انجمنتان هنگامی که بر هویت آشوری خود پافشاری کردند چه بود؟ آیا با مشکل روبرو شدند؟ آنها در این مورد چه دارند تا با ما درمیان بگذارند؟
܀ آنها آزاد نیستند که هویت گذشتهی خود را اعلام کنند. آنها به خاطر عکسالعمل اطرافیانشان، با مشکلاتی روبرو هستند.
܀ جمعیت آشوریهای ترکیه که سابقهای مشابه شما دارند چقدر است؟
܀ تنها با یک سال فعالیتی که انجمن انجام داد ما به تعداد صد خانواده رسیدیم. به هرحال به خاطر فشار جامعه، ما تعداد دقیقی در دست نداریم. در نتیجهی این فشارها تعداد زیادی از مردم هویت خودشان را به طور آزاد اعلام نمیکنند اما ما میدانیم که تعداد، بسیار بالا است.
܀ چگونه به این نتیجه رسیدهاید؟
܀ ما اینگونه حدس میزنیم زیرا اعضای انجمن و من با هم دربارهی گذشتهی خود در روستاهایمان، شهرهایمان و منطقهمان تحقیق کردیم.
܀ دربارهی هویت قومی مذهبی اعضای خود چه میتوانید بگویید؟ آیا آنها خودشان را مسلمان، مسیحی و یا بیاعتقاد میدانند؟
܀ فعالیت ما در بر گیرندهی هیچ گونه گزینش دین نیست. بعضی مسلمان هستند. بعضی مسیحی و بعضی هم هیچ اعتقادی ندارند. هدف اصلی انجمن ما پیدا کردن آشوریهایی است که خودشان را پنهان میکنند.
܀ هنگامی که انجمن خود را تأسیس کردید و شناخته شدید، عکسالعمل اجداد آشوری شما چه بود و آن را چگونه تفسیر میکنید؟
܀ من آرزو دارم که میتوانستم بگویم عکسالعملهای خوبی بودند. بدبختانه اجداد ما فراموش کردهاند که به همان قوم تعلق دارند و شروع کردند به بحث دربارهی مذهبمان. اگر شما دورهی سیفو را تجزیه و تحلیل کنید، متوجه میشوید که در آن زمان اسلام آوردن تنها امکان زنده ماندن بود. من امیدوارم آشوریها فعالیتهای ما را دنبال کنند و با دانش خود ما را حمایت کنند وبر دین ما تمرکز نکنند.
܀ هنگامی که کار انجمن خود را شروع کردید، عکسالعمل کردها، ترکها و سایر گروههای مسلمان در مقابل شما چه بود؟
܀ در این منطقهی جغرافیایی شرایط برای آشوری بودن بسیار دشوار است. به هر حال اگر ما خود را انکار نکنیم، سایر مسلمانها و قومیتها در آینده ما را به رسمیت خواهند شناخت. این هدف انجمن ماست.
܀ دربارهی آنچه که آشوریهای عراق، سوریه و سایر کشورهای خاورمیانه با آن روبرو هستند چه احساسی دارید؟
܀ آشوریها در تمام طول تاریخ به خاطر هویت خود، با خشونت و جنگ با سایر ملتها روبرو شدند. به عنوان آشوری، ما قبل از تاریخ مکتوب در خاورمیانه وجود داشته و هنوز وجود داریم. به هر حال خیلیها سعی کردهاند تا از طریق قتلعامهای متعدد ما را نابود کنند و ما هویت خود را حفظ کردهایم. من اطمینان بسیار دارم که ما مبارزه خواهیم کرد و هیچگاه از بقا دست نخواهیم کشید.
܀ آیا برای اینکه به عنوان یک آشوری شناخته شوید به اجازهی کسی نیاز دارید؟
܀ نه. بسیار واضح است که ما هنوز در کدام منطقهی جغرافیایی هستیم. بسیار واضح است که اجداد ما چه کسانی بودند. بسیار واضح است که پدربزرگم و خواهرش چه کسانی بودند. بنابراین ما نیاز به کسب اجازه از کسی نداریم تا خودمان را آشوری بنامیم.
܀ به کسانی که میگویند اسلام را ترک کنید و مسیحی شوید چه جوابی میدهید؟
܀ من امیدوارم این افراد درک کنند که دین یک امر شخصی است و انتظار دارم که همانگونه که من به مردمی که مسیحی یا معتقد به سایر ادیان هستند احترام میگذارم، آنها نیز به دین من احترام بگذارند.
܀ میل دارید چه پیامی برای آشوریهایی که در اطراف جهان پراکنده شدهاند بدهید؟
܀ ما قادر نیستیم در مورد گذشته تصمیمی بگیریم اما نباید گذشته را هم فراموش کنیم. زمان در اختیار ماست. ما فرصتهایی داریم. اکنون زمان آن است که اختلافات را کنار بگذاریم و متحد شویم. من بار دیگر تأکید میکنم که اکنون زمان آن است که به عنوان آشوری متحد شویم و دنیا را مجبور کنیم به ما گوش دهند.
܀ سپاسگزاریم از پاسخهایتان.
܀ من هم برای دادن این فرصت و همینطور از توجه شما سپاسگزارم.
***************************************
موزائیکهای باستانی
اخیرأ در جنوب شرقی شانلی اورفا که یکی از استانهای کشور ترکیه میباشد موزائیکهای باستانی نادری کشف شدهاست. باستانشناسان تعداد پنج موزائیک پایه از اَبگر پنجم (سال چهارم ق.م. تا هفتم ق.م.) ـ که پنجمین شاه از پادشاهی اوسروئن (132 ق.م. تا 244 ق.م.) بوده است ـ کشف کردهاند. این موزائیکها که حکاکیهای زیبا و سنگنوشتههای سریانی را به تصویر کشیدهاند بعد از تکمیل پروسهی ترمیم، در موزهها به نمایش درخواهند آمد. در محدودهی این پروژه که در زمینی به مساحت 45000 هکتار اجرا میشود تا کنون در حدود ده مقبره ترمیم شدهاند و این در حالی است که جادههایی ساخته شدهاند و اقدامات محیطی جهت حفاظت از مصنوعات حاصل به عمل آمدهاند. این اقدامات نقش مهمی در تبدیل ایالت شانلی اورفا به یک مرکز جذاب ایفا نمودهاند.
منبع: Aina.com
ترجمه: شامیرام داودپوریان
صبری آتمان
برخی از خوانندگان در حیرت خواهند افتاد که این آشوریها چه کسانی هستند؟ بعلاوه، آیا تمام آشوریها مسیحی نیستند؟ ظاهرأ نه.
اکثریت آشوریها مسیحی هستند، بعضی ضد خدا و برخی منکر وجود خدا هستند. به هر حال اکنون ما دارای آشوریهای مسلمان هم هستیم که به هویت آشوری خود افتخار میکنند.
کریپتو اسیرین یا آشوریهای مخفی لفظی است که برای توصیف این آشوریها که آشوری بومی تمام عیار هستند و یا آنهایی که اصل و نسب نیمه آشوری دارند به کار میرود. اما آنها در عین حال احساس میکنند که مجبور هستند هویت آشوری خود را از ترکها و جامعهی ترک پنهان کنند. این مردم فرزندان آشوریهای ترکیه هستند. والدین آنها کشته شده بودند، تعدادی از کودکان یتیم آنها به بردگی برده شده و برای آقاهای کُرد کار میکردند. زنان آشوری توسط شوهران مسلمان به داخل حرمها برده شده و به اجبار به دین اسلام گرویدند، مجبور به بردگی شدند و به صورت کرد یا ترک پرورش یافتند. یتیمها، دختران و زنان ، درست همانند زنان و دختران یزیدی در عراق در وقتی که اسیر نیروهای داعش شدند به زور از والدینشان گرفته شده و در بازارها به فروش رسیدند.
طی فعالیتهایم در مرکز قتل عام آشوریها (سیفو)، به تعدادی از داستانهای مربوط به این واقعه برخوردم. من با تعدادی از آشوریهای مخفی که میخواهند اقوامشان را بیابند تماس داشتهام. تعدادی از آنها میخواهند به مسیحیت بازگردند و بعضی تنها میخواهند داستانشان را تعریف کنند. به هر حال، تمام این داستانها، داستانهای غمانگیزی هستند. در پس همهی این داستانها، نمایشها و تراژدیهای بسیاری وجود دارد. تمام اینها در اثر آزار و اذیت آشوریها در امپراطوری عثمانی رخ داده است. بعضی از این فاجعهها طی قتل عام سیفو و برخی دیگر قبل از آن به وقوع پیوستهاند.
چند هفته قبل من به یک صفحهی فیس بوک برخوردم. خیلی خوشحال بودم. اولین نکتهای که به ذهنم رسید این بود که سرانجام این آشوریهای مخفی از پنهان کردن خود به تنگ آمدهاند و می خواهند بیرون بیایند و هویت خود را اعلام کنند. فورأ مشترک این صفحه شدم. عکسالعملهایی که در ارتباط با پست خودم دریافت کردم بسیار جالب بود. این یک سرفصل جدید برای اکثریت ما بود و ما به عنوان آشوری قبلأ با چنین پرسشهایی روبرو نشده بودیم. تعدادی از مردم شوکه شده بودند و تعدادی از آنها شروع به استفاده از زبان مبتذل کردند. آنها فراموش کرده بودند که ما به عنوان آشوری خیلی پیش از آن که مسیحی شویم وجود داشتهایم. بعلاوه شاید هم فراموش کرده بودند که در ترکیه و سایر کشورهای خاورمیانه در معرض آزار و اذیتهای بیشماری بودهایم. تعداد دیگری از آشوریها که به پست من جواب دادند فراموش کرده بودند که یک همدردی ساده با این مردم که اجدادشان در معرض قتلعامهای متعددی قرار گرفتند نشان دهند. تعدادی از آشوریهایی که عکسالعمل منفی نسبت به پست من داشتند حق انحصاری آشوری بودن را به خودشان اختصاص داده بودند. به نظر این افراد، اگر کسی ادعای آشوری بودن را داشته باشد یا باید مسیحی باشد یا اینکه مسیحی شود.
بعضی از آنهایی که واکنش منفی نسبت به پست من داشتند، این را هم فراموش کرده بودند که تعداد زیادی از آشوریها طی قتل عام کشته شدند و فرزندانشان به بردگی برده شده و به اجبار مسلمان شدند. دیگرانی که واکنش منفی داشتند فراموش کردند که نوادگان آن آشوریهای شوربخت در یک محیط اسلامی و با فرهنگ اسلامی رشد کردند، مجبور شدند که خود را مسلمان اعلام کنند و از قواعد معینی تبعیت کنند که توسط جامعهی کردهای ترکیه به آنها تحمیل شده بود. آنها فراموش کردند که مردم باید در ایمان یا عدم ایمان آزاد باشند. بعلاوه اگر سعی کنیم مردم را مجبور کنیم که ایمان بیاورند یا نیاورند، پس چه فرقی بین طرز فکر ما و طرز فکر آنهایی هست که مرتکب سیفو شدند؟ آشوریهای که جامعهی آشوریهای دیار بکر را تأسیس کردند به خاطر جستجو برای یافتن ریشههای قومی خود با بعضی از همسایههای مسلمان و اقوامشان دچار مشکل شدهاند. آنها به آشوری بودن خود افتخار میکنند. آنها نمیخواهند توسط اجداد خود انکار شوند. آنها واقعگرا هستند و به دنبال درک این مسئله هستند که بر سرشان چه گذشته و چه میگذرد.
آیا آنها را درک میکنیم؟ آیا ما به اندازهی کافی بالغ شدهایم که آنها را درک کنیم؟ به امید روشن شدن تعدادی از این پرسشها، با خانم اِیلَم دوُنَن رئیس انجمن آشوریهای دیاربکر (اُمید) تماس گرفته و با او گفتگو کردم. من امیدوارم این گفتگو شروع خوبی برای بحث و گفتگو دربارهی چنین امر مهمی باشد. خوانندگان باید به خاطر بسپارند که ما تنها مردمی نیستیم که با این پرسشها ـ که پرسشهای آسانی نبوده بلکه بسیار پیچیده میباشند ـ روبرو میشویم. ارمنیها، یزیدیها ،مردم بوسنی در رواندا و بسیاری از نقاط جهان که مورد آزار قرار گرفتهاند نیز با چنین پرسشهایی روبرو هستند. ما باید از تجربیات هم بیاموزیم.
اینها پرسشهای من و پاسخهای اِیلَم دُونَن هستند.
܀ میتوانید خود را به خوانندگان ما معرفی کنید؟
܀ نام من اِیلَم دوُنَن است. من رئیس انجمن آشوریهای دیاربکر هستم و در اُمید (دیاربکر) زندگی میکنم.
܀ در کجا متولد شده و دوران کودکی خود را گذراندهاید؟ پدر و مادر و اجداد شما از کجا بودند؟ از دوران کودکی خود یعنی زمانی که مردم از گذشتهی خود حرف میزدند چه چیزهایی به یاد دارید؟
܀ من در دیار بکر بدنیا آمده و بزرگ شدم. پدرم مِهمِت دوُنَن در روستای سیمسین که از روستاهای شهر لیجه در دیاربکر است بدنیا آمده بود. مادرم امینه دوُنَن در دیار بکر بدنیا آمده بود. پدربزرگ من باکی در روستای اورمان کایا بدنیا آمده بود. من کمی به یاد دارم که پدربزرگم دربارهی قتل عام صحبت میکرد. او برای ما دربارهی داستان زندگی خود و اینکه چگونه از قتل عام جان سالم به در برده بود میگفت.
܀ نخستین بار کی و از چه کسی شنیدید که آشوری هستید؟ زمانی که به هویت آشوری خود پی بردید آیا از نظر احساسی دچار مشکل شدید؟ قبل از آگاه شدن از هویت آشوریتان چه هویت قومی و مذهبی برای خود قائل بودید؟
܀ از زمان کودکی خانواده و اجداد من دربارهی هویتمان ما را آگاه کردند به همین دلیل من با هویت آشوری خود مشکلی پیدا نکردم. هویت قومی من همواره آشوری بوده و من و خانوادهام مسلمان هستیم.
܀ هویت قومی خود را با چه کسی درمیان گذاشتید؟ عکسالعمل خانواده و اقوام نزدیک چه بود؟
܀ خانوادهی من و اقوام نزدیک از هویت قومی من آگاه بودند و من با هیچ مشکلی روبرو نشدم. اما مردم دیگر در این منطقهی جغرافیایی عکسالعملهای گیجکنندهای داشتند. بعضی از آنها افکار مثبت داشتند و برخی در مقابل من تعصب نشان میدادند.
܀ آیا شما یک مسلمان معتقد هستید؟ بعلاوه آیا شما به طور کل یک مؤمن هستید؟ اگر این فرصت را داشتید که دین خود را تغییر دهید مسیحی میشدید یا بر همین دین که دارید باقی میماندید؟
܀ بله من مسلمان هستم و مسلمان خواهم ماند. من احترام زیادی برای مسیحیت قایل هستم. به هر حال معتقد هستم که اسلام آخرین دین است و من زندگی خودم را به همین روش ادامه داده و بر ایمان خود باقی خواهم ماند.
܀ چگونه با سایر افراد همانند خود تماس گرفتید و چگونه جمع شدید و با چه نوع مشکلاتی روبرو هستید؟
܀ ما با سایر خانوادهها از روستای خودمان همیشه در تماس بودهایم. در جمع شدن مشکلی نداشتیم. به هر حال هنگامی که با ساکنان مناطق دیگر ملاقات کردیم هیچ مشکلی به خاطر هویت قومی نداشتیم اما بخاطر مذهبمان چالشهایی داشتیم.
܀ میتوانید اطلاعاتی در مورد روند ثبت انجمن خود بدهید؟ چه هدفی از این انجمن داشتید؟
܀ منظور اصلی ما از تأسیس این انجمن پیدا کردن آشوریهایی مانند خودمان بود که به اسلام ایمان دارند و همیشه مخفی هستند. ما میخواهیم به آنها یک برنامهی کاری بدهیم تا بتوانند صحبت کنند و افکارشان را با ما در میان بگذارند. به علاوه ما میخواهیم هویت آشوری را تقویت کنیم.
܀ در حال حاضر تعداد اعضایتان چقدر است و در ترکیه چه تعدادی پیدا کردهاید؟
܀ ما صد نفر عضو ثبت شده داریم که از خانوادههایی شبیه ما هستند. ما از طریق رسانههای عمومی و سایر وسایل با پنج هزار آشوری همانند خودمان در ترکیه در تماس هستیم.
܀ اعضای شما از کدام مناطق هستند؟
܀ آنها از دیاربکر و تمام ترکیهی شرقی هستند.
܀ در مورد سیفو چه میدانید؟
܀ سیفو به معنای شمشیر است و وسیلهای بود برای اعدام آشوریها که در 1915 به کارمیرفت. به همین دلیل است که ما آن را سیفو مینامیم و این یکی از تاریکترین ایام در تاریخ است زیرا به عنوان آشوری دو سوم جمعیت خود را از دست دادیم.
܀ خانواده و اجداد شما چگونه مسلمان شدند؟ این افراد که اسیر شدند از کجا بودند یا اینکه آیا از بازارها خریداری شده بودند؟ چه قومیتی داشتند؟ آیا آنها ترک یا کرد بودند؟ شما از چه کسانی این مسائل را شنیده و چه شنیدهاید؟
܀ پدربزرگم به ما گفت که طی قتل عام سیفو، او و خواهرش توسط یک خانوادهی کرد گرفته شده بودند و به این طریق آنها از قتل عام نجات پیدا کردند. پدربزرگم هشت ساله و خواهرش شش ساله بود. آنها با این خانواده زندگی کردند. پدربزرگم چوپانی میکرد و خواهرش کارهای خانه را انجام میداد. آنها در حین اینکه با این خانواده زندگی میکردند مجبور به قبول اسلام شدند.
܀ در بارهی گذشتهی سایر اعضای انجمنتان چه میتوانید به ما بگویید؟ چه کسی آنها را مجبور به قبول اسلام کرده بود؟ نقش حکومت در این امر چه بود؟ آیا مقامات محلی این کار را سرخود انجام دادند؟
܀ بیشتر اعضای ما حکایتهایی شبیه داستان پدربزرگم و خواهرش دارند. تعدادی اسیر شده بودند، تعدادی هم در بازارها خریداری شده بودند. این مردم مجبور به قبول اسلام شدند زیرا در خانوادههای مسلمان زندگی میکردند. حکومت (در آن زمان) و مقامات محلی با همدیگر قتل عام آشوریها را به اجرا درآوردند.
܀ عکسالعمل خویشاوندان سایر اعضای انجمنتان هنگامی که بر هویت آشوری خود پافشاری کردند چه بود؟ آیا با مشکل روبرو شدند؟ آنها در این مورد چه دارند تا با ما درمیان بگذارند؟
܀ آنها آزاد نیستند که هویت گذشتهی خود را اعلام کنند. آنها به خاطر عکسالعمل اطرافیانشان، با مشکلاتی روبرو هستند.
܀ جمعیت آشوریهای ترکیه که سابقهای مشابه شما دارند چقدر است؟
܀ تنها با یک سال فعالیتی که انجمن انجام داد ما به تعداد صد خانواده رسیدیم. به هرحال به خاطر فشار جامعه، ما تعداد دقیقی در دست نداریم. در نتیجهی این فشارها تعداد زیادی از مردم هویت خودشان را به طور آزاد اعلام نمیکنند اما ما میدانیم که تعداد، بسیار بالا است.
܀ چگونه به این نتیجه رسیدهاید؟
܀ ما اینگونه حدس میزنیم زیرا اعضای انجمن و من با هم دربارهی گذشتهی خود در روستاهایمان، شهرهایمان و منطقهمان تحقیق کردیم.
܀ دربارهی هویت قومی مذهبی اعضای خود چه میتوانید بگویید؟ آیا آنها خودشان را مسلمان، مسیحی و یا بیاعتقاد میدانند؟
܀ فعالیت ما در بر گیرندهی هیچ گونه گزینش دین نیست. بعضی مسلمان هستند. بعضی مسیحی و بعضی هم هیچ اعتقادی ندارند. هدف اصلی انجمن ما پیدا کردن آشوریهایی است که خودشان را پنهان میکنند.
܀ هنگامی که انجمن خود را تأسیس کردید و شناخته شدید، عکسالعمل اجداد آشوری شما چه بود و آن را چگونه تفسیر میکنید؟
܀ من آرزو دارم که میتوانستم بگویم عکسالعملهای خوبی بودند. بدبختانه اجداد ما فراموش کردهاند که به همان قوم تعلق دارند و شروع کردند به بحث دربارهی مذهبمان. اگر شما دورهی سیفو را تجزیه و تحلیل کنید، متوجه میشوید که در آن زمان اسلام آوردن تنها امکان زنده ماندن بود. من امیدوارم آشوریها فعالیتهای ما را دنبال کنند و با دانش خود ما را حمایت کنند وبر دین ما تمرکز نکنند.
܀ هنگامی که کار انجمن خود را شروع کردید، عکسالعمل کردها، ترکها و سایر گروههای مسلمان در مقابل شما چه بود؟
܀ در این منطقهی جغرافیایی شرایط برای آشوری بودن بسیار دشوار است. به هر حال اگر ما خود را انکار نکنیم، سایر مسلمانها و قومیتها در آینده ما را به رسمیت خواهند شناخت. این هدف انجمن ماست.
܀ دربارهی آنچه که آشوریهای عراق، سوریه و سایر کشورهای خاورمیانه با آن روبرو هستند چه احساسی دارید؟
܀ آشوریها در تمام طول تاریخ به خاطر هویت خود، با خشونت و جنگ با سایر ملتها روبرو شدند. به عنوان آشوری، ما قبل از تاریخ مکتوب در خاورمیانه وجود داشته و هنوز وجود داریم. به هر حال خیلیها سعی کردهاند تا از طریق قتلعامهای متعدد ما را نابود کنند و ما هویت خود را حفظ کردهایم. من اطمینان بسیار دارم که ما مبارزه خواهیم کرد و هیچگاه از بقا دست نخواهیم کشید.
܀ آیا برای اینکه به عنوان یک آشوری شناخته شوید به اجازهی کسی نیاز دارید؟
܀ نه. بسیار واضح است که ما هنوز در کدام منطقهی جغرافیایی هستیم. بسیار واضح است که اجداد ما چه کسانی بودند. بسیار واضح است که پدربزرگم و خواهرش چه کسانی بودند. بنابراین ما نیاز به کسب اجازه از کسی نداریم تا خودمان را آشوری بنامیم.
܀ به کسانی که میگویند اسلام را ترک کنید و مسیحی شوید چه جوابی میدهید؟
܀ من امیدوارم این افراد درک کنند که دین یک امر شخصی است و انتظار دارم که همانگونه که من به مردمی که مسیحی یا معتقد به سایر ادیان هستند احترام میگذارم، آنها نیز به دین من احترام بگذارند.
܀ میل دارید چه پیامی برای آشوریهایی که در اطراف جهان پراکنده شدهاند بدهید؟
܀ ما قادر نیستیم در مورد گذشته تصمیمی بگیریم اما نباید گذشته را هم فراموش کنیم. زمان در اختیار ماست. ما فرصتهایی داریم. اکنون زمان آن است که اختلافات را کنار بگذاریم و متحد شویم. من بار دیگر تأکید میکنم که اکنون زمان آن است که به عنوان آشوری متحد شویم و دنیا را مجبور کنیم به ما گوش دهند.
܀ سپاسگزاریم از پاسخهایتان.
܀ من هم برای دادن این فرصت و همینطور از توجه شما سپاسگزارم.
***************************************
موزائیکهای باستانی
اخیرأ در جنوب شرقی شانلی اورفا که یکی از استانهای کشور ترکیه میباشد موزائیکهای باستانی نادری کشف شدهاست. باستانشناسان تعداد پنج موزائیک پایه از اَبگر پنجم (سال چهارم ق.م. تا هفتم ق.م.) ـ که پنجمین شاه از پادشاهی اوسروئن (132 ق.م. تا 244 ق.م.) بوده است ـ کشف کردهاند. این موزائیکها که حکاکیهای زیبا و سنگنوشتههای سریانی را به تصویر کشیدهاند بعد از تکمیل پروسهی ترمیم، در موزهها به نمایش درخواهند آمد. در محدودهی این پروژه که در زمینی به مساحت 45000 هکتار اجرا میشود تا کنون در حدود ده مقبره ترمیم شدهاند و این در حالی است که جادههایی ساخته شدهاند و اقدامات محیطی جهت حفاظت از مصنوعات حاصل به عمل آمدهاند. این اقدامات نقش مهمی در تبدیل ایالت شانلی اورفا به یک مرکز جذاب ایفا نمودهاند.
منبع: Aina.com
ترجمه: شامیرام داودپوریان
No comments:
Post a Comment