Email: shamiram5@gmail.com

انجمeEmail: shamiram5@gmail.com
ن زنان آشوری -Emai تهران - ایران

Tuesday, August 18, 2015



   این عید در آخرین یکشنبهی بعد از بدر ماه کامل که معمولأ 21 مارس (آدار) است برگزار می شود. به همین دلیل تاریخ این عید ثابت نیست و در سالهای مختلف بین نیمهی فروردین تا  اردیبهشت جابجا میشود. مراسم این عید نیز همانند عید میلاد با روزه شروع میشود. آشوریها به مدت پنجاه روز روزه میگرفتند و از خوردن و آشامیدن هر گونه مواد حیوانی خودداری میکردند. غذاهایی که مورد مصرف قرار میگرفت از انواع گیاهان تشکیل میشد. اما قبل از شروع روزه به مدت سه روز جشن میگرفتند و در این سه روز میخوردند و میآشامیدند و شادی میکردند. این رسم در تمام اقوام مسیحی جهان وجود دارد و یک نمونه از آن کارناوالهای کشور برزیل است که از شهرتی جهانی برخورداراست
   پس از آن تمامی ظروف را به خوبی میشستند و با آب تمیز میجوشاندند تا هر گونه آثار مواد حیوانی از آنها زایل شود. با توجه به اینکه در ایام قدیم و در روستاها تقویم چاپی وجود نداشت، برای شمردن روزهای ایام روزه هفت عدد پر مرغ را که نشانهی هفت هفتهی روزه بود در یک عدد پیاز بزرگ فرو میکردند و سپس در پایان هر هفته یعنی شب یکشنبه پدر خانواده یک عدد از پرها را بیرون میآورد و دور میانداخت.  پس از اتمام روزه و با بیرون آوردن آخرین پر، آن پیاز را دور میانداختند و کودکان آن را به باد لگد میگرفتند و تفریح میکردند
   یکی از مراسم ویژه عید پاک روز میانهی روزه است یا روز پالو. فلسفهی این روز این است که از آنجا که مدت این عید طولانی میباشد و بر طبق قوانین مذهبی در طی این مدت هیچ گونه مراسم تعمید و یا عقد ازدواجی صورت نمیگیرد، از این رو روز بیست و پنجم از ایام روزه را جهت عقد داوطلبان ازدواج تعیین کرده بودند تا این گونه نیازهای مردم نیز رفع شوند. در این روز خوراکی به نام گالی مصرف میشد که نوعی گاتا بود با خمیری بدون شیر و روغن که مایهی داخل آن از مخلوط انواع حبوبات پخته و سبزیهای معطر تهیه میشد. یکی از کارهایی که در این روز انجام میشد تأمین غذا برای مستمندان روستا بود. البته اکنون در این روز مردم در سالن کلیسا جمع میشوند و پس از افتتاح مراسم، با خوردن گالی و نوشیدن چای به گفتگو و احوالپرسی میپردازند
   در آخرین جمعهی قبل از عید که روز مصلوب شدن حضرت مسیح است و به همین دلیل جمعهی صلیب یا جمعهی درگذشتگان نامیده میشود، مردم آداب عزاداری را با پوشیدن پوشاک تیره رنگ به جا آورده و به گورستانها میروند و با دود کردن کندر بر سر قبر درگذشتگان خانواده برای آنها طلب آمرزش میکردند. به هنگام شب نیز در مراسم نماز ویژهی جمعهی اندوه شرکت میکردند و با رسیدن نیمه شب و با اعلام قیام مسیح عید پاک شروع میشد.  کدبانوها روز یک شنبه قبل از شروع نماز عید به رنگ کردن تخممرغها میپرداختند  تا تزئین میز عید تکمیل شود و تخم مرغ روز عید برای بازی آماده شود
   سپس اعضای خانواده در مراسم نماز ویژهی عید قیام مسیح شرکت نموده و پس از پایان مراسم مدتی در حیاط کلیسا با اقوام و دوستان سلام و احوالپرسی میکردند. در حین صحبت و تبریک عید از کوچک و بزرگ به تخممرغبازی مشغول میشدند که بازی مورد علاقهی مردم و به ویژه کودکان و نوجوانان بود. این بازی چنان جدی گرفته میشد که بعضی از افراد ـ حتی بزرگسالان ـ تخممرغهایی پرشده با شمع یا از جنس سنگ تهیه میکردند تا در این رقابت پیروز شوند زیرا آنانی که موفق به بردن تعداد زیادی تخممرغ می شدند تحسین و اعجاب دیگران را برمیانگیختند و از این امر لذت میبردند. پس از آن مردم به خانه بازمیگشتند. همانند عید میلاد فرزندان هر خانواده برای تبریک عید به خانهی پدری یا افراد بزرگتر فامیل میرفتند و میهمانیهای عید از آن جا شروع می شد که تا یک هفته ادامه داشت.  در این دید و بازدیدها به کودکان و گاهی هم به بزرگترها تخم مرغ رنگی به عنوان عیدی داده میشد
   غذاهای ویژهی عید پاک عبارت بودند از: پلو که همان رشته پلو است، دلمه برگ مو، یخنی مرغ و پلو خورشت آلوچه. البته در کنار نهار و شام، میزی را با شیرینیجات عید شامل گاتا، نازوکی و کیک طبقهای و همچنین تخممرغهای رنگین میآراستند. باید گفت که در زمان قدیم برای رنگ کردن تخممرغ از رنگهای طبیعی مانند پوست پیاز یا پوست گردو و ریشهی روناس استفاده میکردند. یکی دیگر از نشانههای عید پاک شیرینی پاسکا میباشد که کیکی است با دستور پخت ویژه ـ شامل آرد و روغن و شکر و شراب ـ که قالب آن استوانهای است و روی آن با صلیب  تزئین میشود. البته پاسکا شیرینی باستانی آشورینیست بلکه توسط آشوریهایی که پس از فجایع جنگ جهانی اول به روسیه کوچیده و پس از حدود دو دهه به وطن خود بازگشتند به آئین عید قیام اضافه و فراگیر شد
عید پاک به مدت یک هفته ادامه داشت و یکشنبهی بعد از آن که یکشنبهی سرخ نام دارد به پایان میرسید. در این روز مردم پس از شرکت در مراسم نماز یکشنبه به خانه بازگشته و با بریدن و خوردن پاسکا با عید قیام وداع میکردند

No comments:

Post a Comment